Kniha Majster Pavol z Levoče
Majster Pavol z Levoče
V roku 2017 si pripomíname 500. výročie ukončenia prác na hlavnom oltári v Chráme sv. Jakuba v Levoči, ktorý vznikol v dielni Majstra Pavla. Nevieme, kde sa Pavol narodil, odkiaľ do Levoče prišiel a kde dovtedy pôsobil, pretože levočský archív kompletne zhorel pri veľkom požiari v roku 1550 a doterajšie dostupné pramene o tom mlčia. Predpokladá sa, že predtým, než sa tu natrvalo usadil, určite absolvoval dielenskú výučbu a cesty do dobových umeleckých centier – Krakova, Norimbergu, Viedne, Ulmu, Augsburgu a pod., kde sa oboznamoval so súčasným umeleckým dianím. Najpodstatnejšie impulzy získal v juhonemeckom prostredí, rozhodujúci vplyv na jeho tvorbu mal sochár Veit Stoss (čítaj Fajt Štos). Ale až v prostredí bohatej a kultúrnej Levoče sa mu otvorili možnosti uplatniť a rozvinúť svoj talent a vytvoriť geniálne dielo – hlavný oltár v Chráme sv. Jakuba, ktorým vstúpil do európskych dejín umenia.Najstarším písomným dokladom o Majstrovi Pavlovi v Levoči je zápis z roku 1506, keď ho spolu s maliarom Hansom Molerom prijali do Bratstva Božieho Tela v Levoči, ktorého členmi boli najvýznamnejší mešťania, obchodníci, vzdelanci, maliari, sochári, zlatníci, farári, pisári, kupci a bohatí remeselníci. Pravdepodobne okolo tohto roku sa Pavol v Levoči usadil, oženil a zriadil si rezbársku dielňu. Do popredia sa dostal hlavne v čase, keď bol levočským farárom vzdelaný humanista Ján Henckel (čítaj Henkel) (1513 – 1522). Nevieme presne, kedy Pavol zomrel, posledná zmienka ako o živom je z roku 1537, v roku 1542 sa už spomína jeho vdova.Pavol sa po príchode do Levoče priženil do rodiny významného levočského staviteľa, váženého občana a richtára Melchiora Messingslohera (čítaj Melchiora Mesingšlohera) zvaného Polirer. S manželkou Margitou mal štyri deti – syna Lukáša a tri dcéry – Dorotu, Margitu, meno tretej dcéry je neznáme. Najznámejšou dcérou Majstra Pavla je Margita. Jej dcéra Margita, teda vnučka Majstra Pavla, bola vydatá za sochára a kamenára Martina Urbanoviča, ktorý svojej zomrelej manželke v roku 1621 vyhotovil honosný epitaf, ktorý nás v textovej časti informuje o tom, že veľký oltár tohto kostola vyrezal pán Pavol, rezbár. Dom, v ktorom Majster Pavol žil, tvoril a zomrel, identifikoval levočský archivár a historik Ivan Chalupecký, ktorý sa dlhodobo zaoberá osobnosťou tohto rezbára. Je to dom č. 20 na námestí, kde sa dnes nachádza expozícia Slovenského národného múzea-Spišského múzea v Levoči.
https://www.skn.sk/swift_data/source/majsterpavol/02.mp3
Celkový pohľad na oltár
Je to najvyšší gotický oltár na svete – výška 18,62 m, šírka 6,27 m. Skladá sa z troch častí: v spodnej časti je predela so skupinou sôch Poslednej večere, nad ňou je umiestnená oltárna skriňa s pevnými a pohyblivými oltárnymi krídlami po stranách. V skrini sú tri ústredné sochy: v strede stojí Panna Mária s dieťaťom, vľavo od nej je socha sv. Jakuba staršieho, patróna kostola, a vpravo socha sv. Jána Evanjelistu. Nad oltárnou skriňou sa týči fiálový štít (pozostávajúci zo štíhlych vežičiek – fiál), ktorý sa najvyššou fiálou dotýka klenby presbytéria (časť kostola, v ktorej je oltár umiestnený). Celý oltár je vyrobený z lipového dreva, je pozlátený a polychrómovaný (farebne riešený).
https://www.skn.sk/swift_data/source/majsterpavol/05.mp3
Oltárna skriňa / Panna Mária
Panna Mária je zobrazená ako krásna mladá žena s Ježiškom v náručí. Má dlhé vlnité vlasy, oválnu tvár s vysokým čelom a guľovitou bradou, ktorá je jedným z typických znakov Majstra Pavla. Mandľovité oči má mierne odsadené od seba. Jemne modelovaný nos sa plynulo napája na obočie, pekne modelované ústa majú výrazne červené pery. Panna Mária je odetá v červenom spodnom šate a vrchnom zlatom plášti lemovanom ozdobnými korálikmi. V pravej ruke drží kráľovské žezlo, na ľavej Ježiška s jablkom, ktoré je symbolom jeho budúceho vykupiteľského poslania. Ježiško má pravú ruku zachytenú v žehnajúcom geste. Hlavu mu pokrývajú vlasy modelované do prstencov.
https://www.skn.sk/swift_data/source/majsterpavol/06.mp3
Sv. Jakub starší
Patrón levočského kostola je zobrazený ako starší muž s červenou tvárou ošľahanou vetrom a slnkom, keďže bol pútnikom. V ľavej ruke drží palicu, o ktorú sa opiera a kráča akoby von zo skrine. Lakťom pravej ruky si pridržiava rúcho, na hlave má klobúk s mušľou, ktorá je jeho atribútom. Tvárovú časť dopĺňajú fúzy a mohutná brada modelovaná do prstencov.
https://www.skn.sk/swift_data/source/majsterpavol/07.mp3
Sv. Ján Evanjelista
Miláčik Pána je zobrazený ako nežný mladík s hladkou tvárou. Hlavu mu lemujú vlasy s typickým prstencovým stáčaním. V ľavej ruke drží svoj atribút – kalich s hadom, na ktorý ukazuje gestom pravej ruky. Odetý je v zlátenom, bohato riasenom odeve s motívom ucha na ľavej spodnej strane (jedným z typických znakov Majstra Pavla), prepásanom opaskom s prackou. Podobne ako ostatné sochy z oltárnej skrine nesie všetky typické znaky Majstra Pavla. Na zadnej strane tejto sochy sa našla značka Majstra Pavla – prekrížené kladivká. Všetky tri sochy sú zobrazené v nadživotnej veľkosti, každá z nich je zhotovená z jedného kusa lipového dreva.
https://www.skn.sk/swift_data/source/majsterpavol/08.mp3
Socha Judáša s mešcom
Zradca Judáš sedí pootočený chrbtom k divákovi v momente, keď Ježiš prednáša slová: „Jeden z vás ma zradí.“ Jeho tvár dopĺňajú ryšavé vlasy a brada, výraz tváre s pootvorenými ústami vyjadruje strach či obavu a postavu dopĺňa cez plece prehodený mešec s judášskymi grošmi.
https://www.skn.sk/swift_data/source/majsterpavol/09.mp3
Sochárska skupina Poslednej večere
Zachytáva 12 apoštolov s Kristom v strede sediacich okolo podlhovastého stola s baránkom na mise uprostred. Sochy sú znázornené veľmi realisticky, apoštoli jedia, pijú a debatujú. Majster Pavol si podobu sôch vyberal spomedzi bežných ľudí. Sochy sú umiestnené akoby v altánku s výraznou dekoratívnou záclonkou v hornej časti, ktorá pozostáva z plodov a listov viniča doplnených vtáčikmi.
https://www.skn.sk/swift_data/source/majsterpavol/10.mp3
Reliéf z oltárneho krídla
Zobrazuje mučenie sv. Jána Evanjelistu, ktorého mučili varením v kotle s horúcim olejom. Vľavo nad ním stojí muž v momente, keď mu na hlavu leje horúci olej z veľkej naberačky. Výzor muža odzrkadľuje jeho zlobu. Pod kotlom sú detailne znázornené horiace polená. Celý výjav sa odohráva v prírodnom prostredí v pozadí s hradnou architektúrou.
https://www.skn.sk/swift_data/source/majsterpavol/11.mp3