Medzinárodná konferencia Aktuálne postavenie Braillovho písma v spoločnosti a jeho využitie v budúcnosti
Braillovo písmo má 200 rokov – a stále mení svet!
Táto konferencia je súčasťou medzinárodných osláv 200. výročia vzniku brailu. Stretnutie odborníkov, používateľov, pedagógov, tvorcov technológií i kultúrnych inštitúcií vytvára priestor na výmenu skúseností, prezentáciu výskumov a zdieľanie príkladov dobrej praxe.
Spoločne sa pozrieme na historický význam Braillovho systému, jeho súčasné uplatnenie v školách, v informačných technológiách, v múzeách, v každodennom živote, ale aj na výzvy, ktoré nás čakajú.
Braillovo písmo nie je len súbor bodiek. Je to nástroj gramotnosti, kultúrneho dedičstva a ľudskej dôstojnosti.
Často podceňované, občas preceňované, no vždy dôležité – brail je viac než technika. Nesie v sebe slobodu čítať, písať a byť súčasťou sveta.
Táto konferencia je pozvaním k premýšľaniu: Aký má brail miesto v dnešnom svete? A aké mu chceme dať zajtra?
Registrácia online účasti
Registrácia prezenčnej účasti priamo v SKN bola uzavretá a je naplnená.
Dobrou správou je, že konferencia bude vysielaná naživo na YouTube kanáli SKN a bude verejne dostupná pre všetkých záujemcov.
Registráciou online účasti však môžete získať veľa!
- okamžité informácie o prípadných zmenách priamo do Vašej e-mailovej schránky;
- odkaz na online vysielanie priamo do Vašej e-mailovej schránky bezprostredne pred konferenciou;
- prednostný prístup ku príspevkom prezentujúcich v slovenskom aj anglickom jazyku bezprostredne pred konferenciou;
- sumárne informácie o uskutočnení konferencie, jej prínose a záveroch priamo do Vašej e-mailovej schránky;
- možnosť zúčastniť sa na panelovej diskusii o postavení brailu a hmatovej grafiky v inkluzívnom vzdelávaní na Slovensku, ktorá sa bude konať online formou ako "dozvuky konferencie" niekoľko dní po nej.
Registrácia pre online účasť je stále otvorená!
Program konferencie
Štvrtok, 16. októbra 2025
✍ 8.30 – 9.00: Registrácia účastníkov
▶️9.00 – 10.30: Blok A:
Od Paríža po Levoču: dejiny, vývoj a súčasnosť Braillovho písma
Konferenciu otvoríme pohľadom do minulosti – no nie preto, aby sme sa nostalgicky obzerali, ale aby sme porozumeli, ako hlboké sú korene Braillovho písma a ako ovplyvňujú jeho dnešnú podobu. Dozvieme sa o mene, ktoré slovenské dejiny zrakového postihnutia takmer nepoznajú, no v Maďarsku sa spomína s úctou. Následne sa prenesieme do technologického zákulisia modernej brailovej tlače – ako vzniká, ako sa menila a kam smeruje. A napokon sa dotkneme aj priestoru, kde sa história stáva hmatateľnou – do interaktívneho múzea, ktoré uchováva pamäť Braillovho písma pre verejnosť.
Keynote: Kto priniesol brail na Slovensko (Michal Tkáčik, Peter Wurczer)
Účastníkom konferencie ako prvý predstavíme veľmi zaujímavý príspevok o rodákovi z obce Bardoňovo, ktorý sa zaslúžil o rozšírenie Braillovho písma v Uhorsku v 19. storočí. V dejinách slovenského hnutia ZP je jeho meno málo známe, no v Maďarsku je uznávaným pedagógom a propagátorom brailu. Jeho osobnosť a prínos v oblasti Braillovho písma predstaví starosta obce Bardoňovo.
Kam kráčíš, tisku Braillova písma v KTN? (Knihovna a tiskárna pro nevidomé K. E. Macana; Michal Sudík, Renáta Meyerová, Briana Čechová)
Přednáška se zabývá technologiemi a přípravou tisku Braillova písma od 80. let minulého století do současnosti s nastíněním možností pro období do roku 2035 v Knihovně a tiskárně pro nevidomé K. E. Macana. V úvodu jsou popsány způsoby výroby v 80. a 90. letech 20. století v KTN. Poté je zmíněno první uplatnění výpočetní techniky při přípravě tisku, následuje první stroj Braillo v KTN, přičemž je uveden rozsah a způsob využití strojů. Stěžejní část přednášky je věnována modernizaci výrobních postupů a strojních zařízení po roce 2016. Závěr představuje vizi do budoucnosti, další možnosti tištěných produktů, přípravy tiskových dat či pracovních postupů předtiskové přípravy s pomocí AI.
Prístupnosť Braillovho písma v interaktívnom Múzeu špeciálneho školstva (Múzeum špeciálneho školstva v Levoči; Štefánia Petreková)
Predstavenie prvkov, exponátov a iných detailov múzea súvisiacich s Braillovým písmom, prístupnosť múzea osobám so zrakovým postihnutím a jeho jedinečnosť v stredoeurópskom regióne.
⏸️ ☕ 10.30 – 11.00: Prestávka na kávu a občerstvenie
11.00 – 12.30: Blok B:
Učíme sa čítať hmatom: Braillovo písmo a deti v inklúzii
Tento blok je venovaný najmladším používateľom Braillovho písma – deťom a žiakom v inkluzívnom vzdelávaní. Príspevky predstavujú skúsenosti odborníkov, ktorí s nevidiacimi deťmi pracujú priamo v školách aj poradenských centrách. Budeme hovoriť o výzvach, ktoré inklúzia prináša – o nedostatku pomôcok, nedostatočnej personálnej podpore, aj o potrebe individuálneho prístupu. Zároveň zaznejú aj pozitívne príklady z praxe, ktoré ukazujú, že brail má v životoch detí stále dôležité miesto – ako prostriedok gramotnosti, sebavedomia a samostatnosti. Formou prípadovej štúdie predstavíme skúsenosti rodiny s inkluzívnym vzdelávaním nevidiaceho dieťaťa. Aké nároky sú kladené v inkluzívnom vzdelávaní na rodinu? Aký je prístup ku vzdelávacím materiálom? Tieto a mnohé iné otázky zodpovieme priamo a otvorene.
Naše skúsenosti s využívaním Braillovho písma u žiakov v inklúzii (Špecializované centrum poradenstva a prevencie pre deti a žiakov so zrakovým postihnutím; Šarlota Múdra)
V príspevku sa krátko zameriam na naše skúsenosti s využívaním BP u slovenských žiakov. Porovnám situáciu v školách pre žiakov so zrakovým postihnutím a u žiakov v inklúzii. Pripomeniem možnosti podpory zo strany špecializovaného centra podpory a poradenstva pre žiakov so zrakovým postihnutím. Vyzdvihnem dôležitosť povinného predprimárneho vzdelávania a tiež dôležitosť predšlabikárového obdobia. Na záver predstavím pomôcky, ktoré môžu poslúžiť príprave na čítanie BP.
Braillovo písmo v inkluzívnom vzdelávaní na Slovensku: aktuálna situácia, potreby a príklady z praxe (Špecializované centrum poradenstva a prevencie pre deti a žiakov so zrakovým postihnutím; Marek Hlina)
Príspevok sa zaoberá špecifikami výučby Braillovho písma u žiakov so zrakovým postihnutím, ktorí sú vzdelávaní v inkluzívnych podmienkach základných škôl. Zdôrazňuje význam Braillovho písma ako základného predpokladu gramotnosti a samostatnosti nevidiacich žiakov. Príspevok vychádza z aktuálnych odborných poznatkov špeciálnej pedagogiky (konkrétne pedagogiky zrakovo postihnutých) a z praktických skúseností, ktoré boli nadobudnuté dlhoročným pozorovaním výučby Braillovho písma v podmienkach inkluzívneho vzdelávania. Analyzuje aktuálny stav z hľadiska personálneho, technicko-materiálneho a organizačného zabezpečenia vzdelávania. Súčasťou príspevku sú najmä konkrétne príklady z praxe.
Braillovo písmo v různých jazycích: lze najít společnou cestu? (ORBIS TACTUS; Klára Novotná)
Braillovo písmo je rozšířené po celém světě a v mnoha jazycích. Je objektivní skutečností, že postižení nevidomého dítěte přináší mnoho těžkostí při studiu, které vidící nemusí řešit. Jedna z nich se objeví, když se dítě začne učit cizí jazyk. V BP (oproti běžnému písmu) má totéž písmeno často jiný znak v různých jazycích. Jsou jazyky, kde rozdíly jsou minimální, ale také takové, ve kterých je rozdílů mnoho. My se věnujeme tvorbě učebnic pro základní školy. Převedení jazykových učebnic není složité, protože pracujeme s programem BUF, který tyto znaky převádí automaticky, ale rádi bychom celkově usnadnili četbu BP (především dětem) a pokusili se o jakési sjednocení "braillopisu" v různých jazycích.
Vzdelávanie, 1. stupeň ZŠ, osobná skúsenosť s inklúziou (blindLESS; Tamara Pavelková)
Časť 1: fáza rozhodovania – o možnostiach, ktoré momentálne na Slovensku sú, medzi čím sme sa rozhodovali my a prečo sme sa nakoniec rozhodli ísť cestou inklúzie.
Časť 2: ako to v škole prebiehalo, aká bola príprava pred nástupom do školy, na čo sme sa zamerali a čo boli naše priority. Priebeh prvého ročníka, úskalia a závery, čo sa nám podarilo dosiahnuť.
Časť 3: dostupnosť a užitočnosť brailu. Ponúknem pohľad rodiča, ktorý sa písmo učí v dospelosti spolu s dieťaťom.
Na záver predstavím naše plány do budúcna. Ponúknem zhrnutie toho, čo sme sa naučili my a čo vieme ponúknuť ako našu “best practice”. Zároveň spomeniem vnútorné obavy a priestor, kde cítime potrebu podpory a pomoci.
12.30 – 14.00: Prestávka na obed
Občerstvenie priamo v priestoroch SKN, prípadne možnosť stravovania v reštauráciách v blízkosti
14.00 – 15.30: Blok C:
Braillovo písmo vo vzdelávacích systémoch: výzvy, štandardy a prax
Ako sa na Braillovo písmo pozerá štát, školy, univerzity a inštitúcie, ktoré nastavujú pravidlá vzdelávania? V tomto bloku sa sústredíme na legislatívny a systémový rámec, v ktorom sa Braillovo písmo pohybuje. Priblížime si možnosti podpory žiakov zo strany ministerstva školstva, špecifiká písomného skúšania nevidiacich a pozrieme sa aj za hranice – na rozdiely vo výučbe medzi deťmi a dospelými, ktorí stratili zrak neskôr v dospelosti. Cieľom je otvoriť diskusiu o tom, ako možno systémovo zlepšiť dostupnosť a kvalitu brailového vzdelávania.
Braillovo písmo a reliéfna grafika v systéme vzdelávania SR (Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže; Katarína Reinoldová)
Predstavíme krátky sumár najnovších zmien v oblasti vzdelávania detí a žiakov so zrakovým znevýhodnením v SR. Základným východiskom pre vzdelávanie žiakov je nadobudnutie elementárnej čitateľskej gramotnosti. Pri zdravotnom znevýhodnení je potrebné pochopiť osobitné formy komunikácie dieťaťa a žiaka, aby sa rozvinuli jeho zručnosti pre učenie. Preto je potrebné vytvoriť priestor na Braillovo písmo a reliéfnu grafiku v prípade žiakov so zrakovým znevýhodnením, ale aj žiakov, pre ktorých môže byť brail a reliéfna grafika osobitnou formou komunikácie aj bez zrakového znevýhodnenia, napr. pre žiakov s autizmom.
K problematike písomného skúšania nevidiacich žiakov (Centrum podpory študentov so špecifickými potrebami; Ľudmila Hlinová, Mária Ježíková)
Príspevok sa zaoberá písomným skúšaním nevidiacich žiakov v kontexte inkluzívneho vzdelávania. Skúmanie je zamerané na špecifiká tejto formy hodnotenia, predovšetkým na úpravu podmienok pri písomnej skúške, formy adaptácie textov, prípravu písomných podkladov a prispôsobenie textových materiálov pre nevidiacich žiakov, ako aj na možnosti využitia moderných asistenčných technológií. Východiskom je analýza legislatívneho rámca a pedagogickej praxe na Slovensku, pričom osobitná pozornosť je venovaná identifikácii hlavných výziev, ktorým čelia pedagógovia pri písomnom skúšaní nevidiacich žiakov.
Braillovo písmo jako nástroj úspěšné školní integrace (Tyfloservis, o.p.s., Praha; Nikol Aková)
Příspěvek se zaměřuje na problematiku integrace dětí se zrakovým postižením, především z pohledu výuky Braillova bodového písma. Autorka zdůrazňuje, že ačkoliv moderní technologie poskytují alternativy ve formě hlasových výstupů, Braillovo písmo zůstává nezastupitelným nástrojem gramotnosti, vzdělávání a samostatnosti. Prezentace obsahuje stručné seznámení s principem Braillova písma, možnosti používání pomůcek, pohled na uplatňování individuálního přístupu k dítěti, spolupráce školy, poradenského zařízení a rodiny dítěte. Cílem příspěvku je inspirovat odbornou veřejnost a poukázat na význam Braillova písma i v současném digitálním věku.
⏸️ ☕ 15.30 – 16.00: Prestávka na kávu
16.00 – 17.30: Blok D:
Brail v digitálnej ére: technológie, pomôcky a budúcnosť
Braillovo písmo nie je len historický systém – je živé, adaptabilné a schopné rozvíjať sa v súlade s modernými technológiami. Tento blok ponúka pohľad na jeho využitie v digitálnom svete: od prvých hovoriacich počítačov a skenerov až po súčasné aplikácie ako Corvus či najnovšie hmatové pomôcky, ktoré umožňujú nevidiacim pohybovať sa vo virtuálnom aj reálnom priestore. Príspevky ukazujú, že brail je nielen kompatibilný s 21. storočím – ale že ho môže aktívne spoluvytvárať.
Využití IT technologií pro čtení a psaní Brailleova písma v historii a současnosti (Technické muzeum v Brně; Eliška Hluší)
Ve svém příspěvku se zaměřuji na první mluvicí počítače, které pracovaly pod ms.dos. Zabývám se jejich popisem. Přibližuji práci s braillevskými řádky, které usnadňují zrakově těžce postiženým čtení na počítači, aniž by používali zvukové odečítače obrazovky.
Využitie Braillovho písma v systéme Corvus (Touch&Speech, n. o.; Peter Lecký)
V príspevku zhrnieme spôsoby využitia Braillovho písma v aplikačnom sete Corvus pre operačný systém Android. Zameriame sa na využitie brailovej klávesnice (písanie textu), brailovej vrstvy (ovládanie čítača obrazovky pomocou brailovej klávesnice) a stručne popíšeme aj aktuálny stav podpory brailových riadkov.
Moderní technické kompenzační pomůcky využívající hmatové vnímání u osob se zrakovým postižením (Univerzita Františka Palackého Olomouc; Kryštof Coufal)
Příspěvek se zaměřuje na využití moderních technických pomůcek založených na hmatovém vnímání u osob s těžkým zrakovým postižením, a to jak v kontextu vzdělávání, tak i v dospělosti. Hlavní pozornost bude věnována pomůckám, které nalézají uplatnění v rámci prostorové orientace a samostatného pohybu, přispívají k rozvoji autonomie uživatelů a umožňují zpřístupnění virtuálních objektů osobám se zrakovým handicapem. Příspěvek se pokusí reflektovat aktuální trendy v oblasti haptických technologií a jejich uplatnění v každodenním životě i v inkluzivním vzdělávacím prostředí.
⏹️ 17.30 – 18.00: Ukončenie prvého dňa konferencie, diskusia
20.00: večer s brailom
Po celodennom programe plnom poznania, výmeny skúseností a inšpirácie sa stretneme v uvoľnenej atmosfére, aby sme si pripomenuli a oslávili to, čo nás spája – Braillovo písmo ako symbol nezávislosti, kultúry a spojenia.
Pripravili sme pre vás príjemný večer s welcome drinkom a možnosťou nadviazať nové kontakty či prehĺbiť tie staré. V neformálnom duchu spoločne oslávime 200 rokov od chvíle, keď Louis Braille svetu daroval 6 bodov, ktoré zmenili životy miliónov.
Tento večer nie je len o relaxe – je o spolupatričnosti. O tom, že brail nie je len písmo, ale živá súčasť komunity.
Piatok, 17. októbra 2025
▶️ 9.00 – 10.30: Blok E:
Dotknúť sa sveta: hmat, Braillovo písmo a zmyslové poznanie
V tomto bloku sa zameriame na hmat ako kľúčový zmysel pre nevidiacich, ktorý sprostredkúva poznanie sveta, orientáciu v priestore, rozvoj jemnej motoriky a samozrejme aj schopnosť čítať a písať Braillovo písmo. Príspevky predstavia význam systematického tréningu hmatu, jeho súvis s tyflografikou, trojrozmernými objektmi, aj modernými technológiami, ktoré s hmatovým vnímaním priamo pracujú.
Budeme sa pýtať:
- Aký význam má hmat v pedagogike nevidiacich?
- Prečo je dôležité pestovať hmatové vnímanie už od detstva?
- Je Braillovo písmo naozaj nahraditeľné technológiami?
- Ako môžeme posilniť pozitívny vzťah k jeho používaniu?
Blok spája odborný aj filozofický pohľad na Braillovo písmo a jeho miesto v zmyslovom svete nevidiacich.
Rozvoj hmatu jako jeden z nutných předpokladů pro práci s trojrozměrnými objekty (Ústav speciálněpedagogických studií, PdF, Univerzita Palackého v Olomouci; Veronika Růžičková, Veronika Vachalová)
Příspěvek se zaměřuje na význam rozvoje hmatu jako klíčového předpokladu pro efektivní práci s trojrozměrnými objekty, a to u osob s těžkým zrakovým postižením. Rozvinutý hmat je nezbytný pro smysluplné využití 3D modelů, map, ale také obrazů. V rámci několika projektů TAČR byly testovány principy současné tyflografiky, upravovány normy a prvky Braillova písma s důrazem na praktické potřeby uživatelů, což přispívá k lepší dostupnosti a efektivitě hmatových pomůcek a tím rozvoji představ i chutí hmat používat jako žádaný kompenzační činitel.
HMATOVÝ VJEM JAKO ZÁŽITEK (Asociace rodičů a přátel dětí nevidomých a slabozrakých v ČR; Terezie Kochová)
Ve školách hlavního vzdělávacího proudu přistupují pedagogové k výuce Braillova písma s respektem. Aby taky ne, když se s nevidomým žákem setkávají ve většině případů poprvé v životě. Vyslovují obavu, zda zvládnou naučit se znaky bodové abecedy. Větší výzvou ale bývá děti pro čtení a psaní získat, motivovat je k používání hmatu. Děti je třeba doslova nalákat, aby hmat chtěly používat, aby byly hladové po haptických vjemech. Pokud obrázek pod prsty přináší emoci, je to nejlepší možná předbrailská příprava. Dítě tak zábavnou formou rozvíjí hmat a učí se rozumět plošnému zobrazení. Teprve poté jsou na řadě informace o pozicích bodů v jednotlivých znacích.
Braillovo písmo v pedeutológii špeciálnych pedagógov (Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta; Jana Lopúchová)
Výučba Braillovho písma je chápaná ako kľúčová súčasť profesijnej prípravy a nadobúdania odborných kompetencií budúcich špeciálnych pedagógov. Príspevok sa zameriava na význam zaradenia Braillovho písma do študijného programu špeciálna pedagogika a spôsoby jeho výučby. Reflektuje potrebu poznania osobitných foriem komunikácie absolventmi nielen pre potreby vzdelávania nevidiacich žiakov s využitím Braillovho písma, ale najmä v zmysle nadobúdania ich čitateľskej a pisateľskej gramotnosti. Autorky v príspevku predstavujú spôsoby výučby Braillovho písma s dôrazom na praktické cvičenia, ako aj názory študentov na prínos výučby Braillovho písma pre ich budúce kompetenčné portfólio.
⏸️ ☕ 10.30 – 11.00: Prestávka na kávu a občerstvenie
11.00 – 12.00: Blok F: Braillovo písmo v službách samostatnosti, vzdelávania a spoločnosti
Záverečný tematický blok konferencie sa zameriava na konkrétne príklady využívania Braillovho písma v praxi. Predstavíme, ako brail pomáha rozvíjať samostatnosť nevidiacich v každodennom živote, ako je súčasťou odbornej prípravy budúcich pedagógov a akú úlohu zohráva v národných inštitúciách, ktoré systematicky podporujú brailovú gramotnosť. Zároveň sa pozrieme aj za hranice Slovenska – na situáciu tréningu braillu v iných krajinách.
Blok ponúkne pestrý prierez medzi osobnou praxou, vzdelávacími politikami aj technologickými možnosťami, ktoré braillovo písmo neustále držia ako živý nástroj.
Braillovo písmo ako nástroj samostatnosti a vzdelávania v službách ÚNSS (Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska; Dagmar Filadelfiová)
V rámci činnosti Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska (ÚNSS) Braillovo písmo zohráva stále kľúčovú úlohu pri podpore gramotnosti, vzdelávania, pri rozvoji pracovných zručností a zvyšovaní kvality života klientov. Prezentácia sa zameriava na praktický význam brailu v každodennom živote nevidiacich a slabozrakých, ako aj na výzvy spojené s jeho výučbou, používaním a technologickým vývojom. Predstavené budú aj konkrétne aktivity a programy ÚNSS, ktoré podporujú jeho šírenie a udržiavanie brailovej gramotnosti. Cieľom príspevku je poukázať na to, že napriek moderným technológiám a hlasovým asistentom zostáva brail nenahraditeľnou súčasťou komplexnej podpory osôb so zrakovým postihnutím.
Braillovo písmo v SKN, fyzicky aj digitálne, v komplexnej starostlivosti SABP (Slovenská knižnica pre nevidiacich Mateja Hrebendu v Levoči; Michal Tkáčik)
V úvode príspevku odprezentujeme výsledky prieskumu používania brailu na Slovensku, ktorý v tomto roku prebiehal niekoľko mesiacov formou online dotazníka.
Od roku 2021 rozsiahlu brailovú činnosť SKN nepredstavujú len brailové fyzické knihy a časopisy, ktorých sme za takmer 80 rokov svojej činnosti poskytli čitateľom tisíce, ale aj veľmi dôležitý projekt e-braille kníh. V súhrne predstavíme aj činnosť Slovenskej autority pre Braillovo písmo v Slovenskej knižnici pre nevidiacich Mateja Hrebendu v Levoči. Ako dôležitý nástroj sprístupňovania brailových či iných hmatových materiálov predstavíme v krátkosti e-shop SKN.
Keynote: Braille use among adults with blindness or visual impairment in other countries ()
Vo video prezentácii predstavíme súčasnú situáciu v oblasti tréningu brailových zručností v ďalších krajinách strednej Európy.
Príspevok je v anglickom jazyku
12.00 – 13.30: Workshopy –
Pre prezenčných účastníkov ponúkame možnosť vybrať si z dvoch workshopov, ktorými našu konferenciu uzavrieme.
Na výber sú tieto workshopy:
- Vyrobme si spolu reliéfne obrázky: výroba reliéfnej grafiky prostredníctvom matríc a termovákuového lisu je náročný proces vyžadujúci trpezlivosť, umelecké a výtvarné cítenie a veľkú časovú dotáciu. Vyskúšajte si s nami vyrobiť vlastnú matricu. Matrice budú následne reálne použité v špeciálnom vydaní časopisu Obriadok a Holobriadok, resp. iného materiálu určeného na tréning hmatových a brailových zručností.
- exkurzia v SKN: predstavenie činnosti jednotlivých oddelení; ukážka produktov SKN; ukážka na Slovensku netradičných brailových pomôcok; predstavenie novej virtuálnej prehliadky SKN, digitálnej knižnice a digitálnych knižničných služieb SKN; predstavenie e-shopu SKN.
Vybrať si workshop (len pre prezenčných účastníkov)
⏹️ 13.30 – 14.00: Diskusia a záver.
Štvrtok, 23. októbra 2025:
Konferenčné dozvuky: Online panelová diskusia
Ako to už na konferenciách býva, tie najlepšie nápady prichádzajú často až po tom, keď sa účastníci vrátia domov a s doznievajúcimi zážitkami a informáciami prichádzajú na um aj nové myšlienky. V snahe zúročiť všetko dobré, čo nám má šancu konferencia priniesť, stretneme sa pri moderovanej online panelovej diskusii presne týždeň po konferencii. Panelová diskusia bude nahrávaná a výsledky z nej budú zaslané všetkým registrovaným účastníkom konferencie.
- Miesto: Online
- Dátum: 23. 10. 2025, od 13.00 do 16.00
Informácie pre prezenčných hostí
Konferencia je bezplatná, neplatí sa žiadny registračný poplatok. Ubytovanie a strava nie sú súčasťou konferencie, tieto náklady si hradia účastníci. S rezerváciou ubytovania môže na požiadanie pomôcť usporiadateľ.
Súčasťou konferencie sú prestávky na kávu - občerstvenie poskytované počas nich je pre všetkých účastníkov bezplatné.
(posledná aktualizácia: 5. 8. 2025)